Данное празднование Пресвятой Богородице в честь Ея иконы, именуемой Казанской, установлено в благодарность за избавление Москвы и всей России от нашествия поляков в 1612 году. Конец ХVI и начало ХVII столетия известны в истории России как Смутное время. Страна подверглась нападению польских войск, которые глумились над православной верой, грабили и жгли храмы, города и села. Обманным путем им удалось овладеть Москвой. По призыву святейшего патриарха Гермогена русский народ встал на защиту родины. В ополчение, которое возглавлял князь Димитрий Михайлович Пожарский, был прислан из Казани чудотворный образ Пресвятой Богородицы.
Святитель Димитрий Ростовский в “Слове на день явления иконы Божией Матери в Казани” говорил: “Избавляет Мати Божия от великих бед и зол не токмо праведныя, но и грешныя, но которыя грешныя? Ты я, иже возвращаются к Отцу Небесному яко блудный сын, воздыхают биющи перси своя, яко мытарь, плачут у ног Христовых, яко грешница, омочившая нозе Его слезами, исповедание Ему приносят, яко на кресте разбойник. На таковая грешныя Пречистая Божия Мати призирает и ускоряет на помощь им, и от великих бед и зол избавляет”.
Зная, что бедствие попущено за грехи, весь народ и ополчение наложили на себя трехдневный пост и с молитвой обратились к Господу и Его Пречистой Матери за небесной помощью. Молитва была услышана.
От находившегося в плену у поляков святителя Арсения (впоследствии епископа Суздальского) пришла весть, что ему в видении было открыто о перемене суда Божия на милость, по заступничеству Пресвятой Девы.
Воодушевленные известием русские войска 22 октября 1612 года освободили Москву от польских захватчиков. Празднование в честь Казанской иконы Пресвятой Богородицы установлено в 1649 году.
И до наших дней эта икона особо почитается русским православным народом.
Тропарь, глас 4
Засту́пнице усе́рдная, /Ма́ти Го́спода Вы́шняго, /за всех мо́лиши Сы́на Твоего́ Христа́ Бо́га на́шего, /и всем твори́ши спасти́ся, /в держа́вный Твой покро́в прибега́ющим. /Всех нас заступи́, о Госпоже́ Цари́це и Влады́чице, /и́же в напа́стех и в ско́рбех, и в боле́знех, обремене́нных грехи́ мно́гими, /предстоя́щих и моля́щихся Тебе́ умиле́нною душе́ю /и сокруше́нным се́рдцем, /пред пречи́стым Твои́м о́бразом со слеза́ми /и невозвра́тно наде́жду иму́щих на Тя, /избавле́ния всех зол, /всем поле́зная да́руй /и вся спаси́, Богоро́дице Де́во /:/ Ты бо еси́ Боже́ственный Покро́в рабо́м Твои́м.
Кондак, глас 8
Притеце́м, лю́дие, к ти́хому сему́ и до́брому приста́нищу, /ско́рой Помо́щнице, гото́вому и те́плому спасе́нию, покро́ву Де́вы, /ускори́м на моли́тву и потщи́мся на покая́ние: /источа́ет бо нам неоску́дныя ми́лости Пречи́стая Богоро́дица, /предваря́ет на по́мощь и избавля́ет от вели́ких бед и зол //благонра́вныя и Богобоя́щияся рабы́ Своя́.
Величание
Велича́ем Тя, /Пресвята́я Де́во, /и чтим о́браз Твой святы́й, /о́т него́ же истека́ет благода́тная по́мощь //всем, с ве́рою притека́ющим к нему́.
Молитва пред иконой Божией Матери “Казанская”
О Пресвята́я Госпоже́ Влады́чице Богоро́дице! Со стра́хом, ве́рою и любо́вию пред честно́ю ико́ною Твое́ю припа́дающе, мо́лим Тя: не отврати́ лица́ Твоего́ от прибега́ющих к Тебе́, умоли́, Милосе́рдая Ма́ти, Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего, Го́спода Иису́са Христа́, да сохрани́т ми́рну страну́ на́шу, Це́рковь же Свою́ святу́ю непоколеби́му да соблюде́т и от неве́рия, ересе́й и раско́ла да изба́вит. Не и́мамы бо ины́я по́мощи, не и́мамы ины́я наде́жды, ра́зве Тебе́, Пречи́стая Де́во: Ты еси́ всеси́льная христиа́н Помо́щница и Засту́пница. Изба́ви же и всех с ве́рою Тебе́ моля́щихся от паде́ний грехо́вных, от наве́та злых челове́к, от вся́ких искуше́ний, скорбе́й, боле́зней, бед и от внеза́пныя сме́рти; да́руй нам дух сокруше́ния, смире́ния се́рдца, чистоту́ помышле́ний, исправле́ния грехо́вныя жи́зни и оставле́ние прегреше́ний, да вси, благода́рне воспева́юще вели́чия и ми́лости Твоя́, явля́емыя над на́ми зде на земли́, сподо́бимся и Небе́снаго Ца́рствия и та́мо со все́ми святы́ми просла́вим пречестно́е и великоле́пое И́мя Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха во ве́ки веко́в. Ами́нь.
В этот день святая Церковь также празднует память:
Равноап. Аверкия, еп. Иерапольского, чуд. (ок. 167) Семи отроко́в, иже во Ефесе: Максимилиана, Иамвлиха, Мартиниана, Дионисия, Антонина, Константина (Ексакустодиана) и Иоанна (ок. 250; 408 – 450). Прпп. Феодора (1409) и Павла (после 1409) Ростовских. Мчч. Александра еп., Ираклия воина и жен: Анны, Елисаветы, Феодотии и Гликерии (II – III). Сщмч. Серафима, архиеп. Угличского, и с ним Владимира Соболева, Александра Андреева, Василия Богоявленского, Александра Лебедева пресвитеров и прмчч. Германа (Полянского) и Мины (Шелаева) архимандритов (1937). Сщмч. Николая Богословского пресв. (1937) Сщмч. Николая Ушакова пресв. (1937) Прмч. Григория (Воробьева) игум. (1937) Сщмч. Никодима, еп. Белгородского (обрет. мощей, 2012). Андрониковской иконы Божией Матери. Якобштадтской иконы Божией Матери (XVII).