Обретение мощей святителя Гурия, архиепископа Казанского и Варсонофия, епископа Тверского произошло в Казани, 4/17 октября 1595 года. При строительстве новой каменной церкви в честь Преображения Господня в Спасо-Преображенском монастыре, основанном святителем Варсонофием, у алтарной стены прежнего деревянного храма были выкопаны гробы с телами святителей. Необычность вида нетленных гробов исполнила святителя Гермогена благоговейным дерзновением открыть гробы при большом стечении народа. Сам святитель Гермоген так описывает это событие: “Видехом диво, его же не надеяхомся. – Рака бо святаго бе полна благоуханна мира, как чистой воды, мощи же святаго Гурия вверху мира, яко губа ношахуся. Нетлением бо одари Бог честное и многотрудное его тело, яко и ныне зрится всеми. Токмо мало верхния губы тление коснуся, прочие же его уды целы быша, ничем же невредимы. Осязахом же и погребальные ризы его и бяху крепки зело. Потом же открыхом раку преподобнаго Варсонофия и видехом: многим нетлением почтени от Бога мощи святаго Варсонофия. К ногам преподобнаго тление коснуся, но обаче не токмо кости не разрушены, но крепки бяху зело и никакоже слабости в составе имуще, яко же и Гурию святителю. И погребальныя ризы такожде, яко и Гурию преподобному, новых крепчае”. Многие больные исцелились, помазавшись святым миром, истекавшим от мощей святителя Гурия.
В Иконописном Подлиннике под 4/17 октября сказано: “Гурий подобием сед, брада, аки Василия Кесарийского, в шапке, в омофоре, в руках Евангелие, риза святительская. Варсонофий подобием надсед, брада, аки Гуриева, на конец раздвоилась, в шапке, риза святительская, омофор и Евангелие”
Тропарь, глас 3
Пе́рвии учи́телие пре́жде те́мному, /ны́не же све́тлому и новопросвеще́нному гра́ду Каза́ни, /пе́рвии возвести́телие пути́ спаси́тельнаго, /и́стиннии храни́телие апо́стольских преда́ний, /столпи́ непоколеби́мии, благоче́стия учи́телие /и Правосла́вия наста́вницы, Гу́рие и Варсоно́фие, /Влады́ку всех моли́те //мир вселе́нней дарова́ти и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.
Кондак Гурию, глас 4
Чу́вственныя стра́сти победи́в, /чистото́ю, я́ко со́лнце, возсия́л еси́, /чи́сто житие́ до конца сохрани́в, /и от неве́рия в ве́ру мно́гих ко Христу приве́л еси́, /и Того́ ра́ди от Бо́га нетле́нием почте́н был еси́ /и чудесы́ удивля́ем. /Мо́лим тя, святи́телю Гу́рие, /моли́твами твои́ми от бед изба́ви нас, да зове́м ти: //ра́дуйся, о́тче преди́вный, гра́ду Каза́ни похвала́ и утвержде́ние.
Кондак Варсонофию, глас 6
Воздержа́нием те́ло ду́ху порабо́тив, /ду́шу же равноа́нгельну сотвори́л еси́, /Сего́ ра́ди святи́тельства са́ном почтеся, /чи́сте Чисте́йшему предстои́ши. /Моли́ Христа́ Бо́га, святи́телю, /спасти́ лю́ди твоя́, свя́те, /да вси вопие́м ти: /ра́дуйся, о́тче преподо́бне Варсоно́фие, //гра́ду на́шему Каза́ни похвала́ и утвержде́ние.
Величание
Велича́ем вас, /святи́телие вели́ции Гу́рие и Варсоно́фие, /и чтим святу́ю па́мять ва́шу, /вы бо мо́лите о нас //Христа́ Бо́га на́шего.
Молитва святителю Гурию, архиепископу Казанскому
Святи́телю о́тче Гу́рие, предстоя́ свяще́нной ра́ке многоцеле́бных моще́й твои́х, мо́лим тя усе́рдно бы́ти всегда́ и везде́ на́шим хода́таем, засту́пником и покрови́телем. Исхода́тайствуй па́стве твое́й мир, тишину́, благоде́нствие, здра́вие и спасе́ние. Бу́ди постоя́нным на́шим засту́пником от всех враго́в, ви́димых и неви́димых: покрыва́й нас от нахожде́ния всех бед, напа́стей и скорбей, па́че же от искуше́ний врага́ те́мнаго. Предстоя́щим же зде и моля́щимся испроси́ у Го́спода Бо́га вся, я́же ко спасе́нию своему́ они́ про́сят у Него́ в свои́х ну́ждах и ско́рбях, да все мы с тобо́ю прославля́ем всесвято́е и́мя Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Молитва святителю Варсонофию, епископу Тверскому
Прини́кни, святи́телю Варсоно́фие, с Го́рних селе́ний на притека́ющих к тебе́ и вонми́ моле́нию их, умоли́ Го́спода Бо́га дарова́ти нам, е́же ко спасе́нию на́шему мы про́сим от Него́ при святы́х моща́х твои́х. Умоли́ Го́спода Бо́га дарова́ти стране́ на́шей кре́пкий и ненаруши́мый мир, благочи́ние, просвеще́ние умо́в и серде́ц и земли́ плодоно́сие, па́стырем — святы́ню, зако́ном — пра́вду и си́лу, военача́льником — му́дрость и непобеди́мое му́жество, градонача́льником — суд, во́инству — пре́данность оте́честву и неодоли́мую хра́брость, всем же правосла́вным христиа́ном — здра́вие и благоче́стие. Сохраня́й нас от всех наве́тов вра́жиих, да сло́вом и де́лом прославля́ется Всесвято́е и́мя Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
В этот день святая Церковь также празднует память:
Сщмч. Иерофея, еп. Афинского (I). Сщмч. Петра Капетолийского (III – IV). Блгв. кн. Владимира Ярославича Новгородского, чуд. (1052) Прп. Аммона, затв. Печерского, в Дальн. пещ. (XIII) Прп. Пиора, затв. Печерского, в Дальн. пещ. (XIII) Св. Стефана Щиляновича (1515; серб.). Собор Казанских святых. Мчч. Гаия, Фавста, Евсевия и Херимона (III). Мцц. Домнины и дщерей ее Виринеи (Вероники) и Проскудии (Просдоки; 305 – 306). Прп. Аммона Египетского (ок. 350). Прп. Павла Препро́стого (IV). Прпп. Елладия и Онисима Печерских, в Ближ. пещ. (XII – XIII) Мчч. Давикта (Адавкта) и дщери его Каллисфении (IV). Сщмч. Димитрия Вознесенского пресв. (1918) Сщмч. Николая Верещагина пресв. (1937) Сщмч. Михаила Твердовского пресв. (1937) Сщмч. Иакова Бобырева пресв. (1937) Сщмч. Тихона Архангельского пресв. (1937) Прмч. Василия (Цветкова) архим. (1937) Испц. Хионии Архангельской (1945).